Helyszín | Budapest, VII. Keleti pályaudvar
Tervezés | 1998-2000
Vezető tervező: Hajnal Zsolt
Építész munkatársak: Kendelényi Péter, Lengyel Ágnes, Rimóczi Imre
A Keleti Pályaudvar rekonstrukciójának koncepciótervét 1998-ban készítette irodánk, melyet a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal és a MÁV zsűrijének elfogadása után 1999-ben megvalósíthatósági tanulmánnyal és megtérülési számítással továbbfejlesztettünk.
Javaslatunk szerint a MÁV-funkciókat a „laktanya” épületbe telepítettük, így megszűnnek a korszerűtlen munkahelyek és az épület eredeti térrendszere – új funkciókkal megtöltve – helyreállítható. Javasoljuk új gyalogosforgalmi rendszer kialakítását, melynek lényege, hogy a metró felől érkezők a pinceszinten átvezető gyalogos passzázson keresztül mozgójárdák segítségével közvetlenül érik el a vonatot . A földszinten a Lotz Teremig terjedő terület a vonatok hátrahúzásával pihenő-váró zónává alakul át. Egy ütemben célszerű kialakítani – független, önálló szerkezetű vb. dobozként – a pályaudvar teljes hosszában végigfutó gyalogos passzázst, és az azt kísérő kétoldali üzleteket.
A 42 m-es szélesség lehetővé teszi üzletsor telepítését a fő közlekedési útvonalhoz kapcsolódóan. A metró felől érkező utas az új épület-szárnyban a -1. szinten a pénztárcsarnokba érkezik. A teret egyik oldalon a pénztárak, a MÁV ügyfélszolgálati iroda, a másikon üzletek határolják. Ide érkezik a 2-es metró második lejáratának mozgólépcsője is. Közvetlen kapcsolatot biztosítva a metró és a vasút között.
A pénztárcsarnok felett 26 m átmérőjű födémáttörésen keresztül beáramlik a fény, jól látható a felújított csarnokszerkezet.